Ikonet der turde være anderledes

24. aug 2025

Forestil dig synet: En klassisk 911 – men med fronten fra en Le Mans-vinder. De karakteristiske, runde forlygter er væk, og i stedet møder du en skarp, flad næse med pop-up lygter. Bag dig venter den legendariske 3,3-liters turboboxer, og du sidder klar i kabinen, hvor læderet strammer om sæderne og minder dig om, at dette ikke bare er en sportsvogn – det er en af de mest ekstreme 930’ere, Porsche nogensinde byggede.

Historien om 930 Slantnose begynder med Mansour Ojjeh – McLaren-ejeren, der i 1983 fik bygget en unik, gadeversion af 935 racerbilen. Den én-gangsbestilling blev så eftertragtet, at Porsche åbnede deres Sonderwunsch-program og tilbød “Flachbau”-opgraderingen til udvalgte kunder. Resultatet var en 911 Turbo med race-look og opgraderet performance: en fabriksbygget drømmebil, skabt til dem, der ville have det mest ekstreme fra Stuttgart uden at gå på kompromis med eksklusivitet.  

Slantnose var ikke bare et udseende. Aerodynamikken var forbedret, og under dækslet sad en 3,3-liters turboboxer der ydede hele 330 hk. Det betød 0-100 km/t på blot 4,6 sekunder og en topfart på 278 km/t – hurtigere end nogen anden 930.

Kabinen bød på alt, hvad Porsche kunne levere af luksus i slut-80’erne: lædersæder for og bag, sportslige bucket-sæder foran og et instrumentbord hentet fra Carrera. Interiøret føltes kompromisløst og gennemført, og sammen med de brede skærme og den markante hækspoiler understregede det, at Slantnose var skabt til dem, der ville skille sig ud – og køre stærkt imens.

Kun et fåtal af kunder havde modet – og midlerne – til at bestille Slantnose direkte fra Porsches Sonderwunsch-program. Derfor blev produktionstallene lave, og 930 Turbo Slantnose står i dag som et af de mest sjældne og eftertragtede ikoner fra 80’erne – født direkte ud af Porsches racerhistorie og præget af en kompromisløs tilgang til design og performance.

 

Drømmer du om en 911, der kombinerer motorsportens rå DNA med ultimativ 80’er-eksklusivitet?

Denne 930 Turbo Slantnose er allerede solgt – men kontakt en af vores leasingkonsulenter eller besøg et af vores showrooms, så hjælper vi dig med at finde det næste ikon til din garage.

Din næste klassiske Porsche behøver ikke forblive en drøm…

Se andre nyheder

18. maj 2025

Målestokken for perfektion

Siden den officielle introduktion af S-Klassen i 1972 har Mercedes-Benz haft ét klart mål for flagskibsmodellen: at skabe verdens bedste bil. Med hver ny generation er ambitionen blevet videreført og forfinet – altid med komfort, innovation og teknologisk overlegenhed som grundsten. Hver udgave har været et teknologisk nybrud, og S-Klassen har gentagne gange introduceret løsninger, som resten af bilindustrien først år senere har taget til sig. Det er ikke uden grund, at modellen ofte omtales som den bil, alle andre luksussedaner måles imod.