Urimeligt underholdende

21. jul 2024

Gennem historien har Storbritannien og Tyskland delt en stærk passion for alt motoriseret. Forholdet mellem de to nationer har været præget af både samarbejde og konkurrence, men i nyere tid er der opstået en betydelig forbrødring inden for bilverdenen. I 2013 købte Mercedes-Benz Group sig ind i Aston Martin og siden er det gået stærkt og nye modeller, nye motorer og en stærk livslyst bredte sig på fabrikken i Gaydon.

Ikke mindst med mærkets tilbagevenden til Formel 1, efter et fravær på en menneskealder, har humøret nået nye højder. Og det blev kun mere mindeværdigt, da netop denne begivenhed blev brugt til at lancere hvad der bedst kan beskrives som et automotivt kunstværk: Aston Martin Vantage F1 Edition.

Med en hjertetransplantation i form af en trykladet V8’er fra de hellige haller hos Mercedes-AMG, er det ærkebritiske ikon bedre end nogensinde. Ude foran ligger nemlig den fantastiske fireliters AMG-motor, der med sine turboer yder hele 535 hestekræfter og 685 newtonmeter.

På trods af det tyske hjerte er resten af bilen dog så britisk som stiff upper lip og five o’clock tea. Men tag ikke fejl: I modsætning til sine søskende, er denne Vantage ikke en sportsvogn. Den er en racerbil, et rovdyr med et kæmpe gab, parat til at sluge og fortære alt den møder på sin vej. Som den står her, i Aston Martin Racing Green, med 21” alufælge, keramiske bremser og med en kæmpe bagvinge, der i øvrigt er med til at øge downforcen med 200 kilo, bydes der op til en urimeligt underholdende eftermiddag. For Vantage kan balanceres på en knivsæg og selv schweiziske serpentinersving håndteres med et overskud og en elegance, som matches af få, hvis nogen, andre kandidater fra kontinentet.

Så kig forbi vores showroom i København og kast øjnene på en racerbil af en anden verden.

Se andre nyheder

18. maj 2025

Målestokken for perfektion

Siden den officielle introduktion af S-Klassen i 1972 har Mercedes-Benz haft ét klart mål for flagskibsmodellen: at skabe verdens bedste bil. Med hver ny generation er ambitionen blevet videreført og forfinet – altid med komfort, innovation og teknologisk overlegenhed som grundsten. Hver udgave har været et teknologisk nybrud, og S-Klassen har gentagne gange introduceret løsninger, som resten af bilindustrien først år senere har taget til sig. Det er ikke uden grund, at modellen ofte omtales som den bil, alle andre luksussedaner måles imod.